Design by Nik. Powered by Blogger.
SeLaMat DaTanG Ke Portal InspirasiMylife ini Moga DaPaT mEmBeRi ManFaaT kEpaDa Antum Semua-Syukran بسم الله الرحمن الرحي Artikel dikeluarkan untuk tujuan pengetahuan am, pendidikan dan hiburan semata-mata. Sesetengah gambar dan info yang digunakan di sini diperolehi daripada internet dan dipercayai 'public domain'.Jika ada gambar dan info yang melanggar mana-mana hakcipta, sila maklumkan kepada kami dan gambar tersebut akan di-remove serta merta. Laman ini adalah ini adalah bebas dari unsur prejudis dan sentimen keagamaan, politik, perkauman, dan kelucahan. Jika ada, maklumkan kepada kami untuk tindakan serta merta. Sekian, Terima Kasih.

taNya KaMi

.:Mutiara kata.:

Click Me~
Allah berfirman; "Syurgaku itu lebih cantik daripada mengkuk yang cantik itu, nikmat syurgaku itu lebih manis daripada madu, dan jalan menuju syurgaKu itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut"

Kemasukan ke IPTA hanya melalui dalam talian

>> Tuesday, December 14, 2010


KUALA LUMPUR 15 Dis. – Kementerian Pengajian Tinggi mengumumkan para pelajar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) hanya boleh mengemukakan permohonan ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) melalui permohonan dalam talian sahaja.

Permohonan kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) bagi Program Pengajian Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia atau setaraf untuk sesi akademik 2011/2012 boleh dilakukan melalui laman web http://upu.mohe.gov.my.
Menurut kenyataan Unit Komunikasi Korporat Kementerian Pengajian Tinggi, selain IPTA, permohonan kemasukan itu juga membabitkan kemasukan ke Institusi Latihan Kemahiran Awam (ILKA) dan Institusi Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TEVT) seperti Politeknik dan Institut Kemahiran Mara (IKM).

Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar (UPU), Jabatan Pengajian Tinggi turut menjadi pusat pengambilan setempat bagi menyelaraskan semua permohonan dan pemilihan kemasukan ke institusi tersebut.
Tambah kenyataan itu, permohonan ke program sijil dan diploma Institusi TEVT dan ILKA dilakukan secara serentak dengan permohonan kemasukan ke IPTA bagi lepasan SPM.

Kata kenyataan berkenaan, ia dilaksanakan secara dua fasa bagi melancarkan pengurusan permohonan kemasukan.
“Fasa pertama adalah pendaftaran permohonan yang telah dibuka pada 1 November lalu dan akan berakhir pada 31 Disember depan.
:Bagi permohonan fasa ini, pemohon boleh mengemukakan permohonan dengan hanya menggunakan nombor MyKad serta kata laluan,’’ ujar kenyataan itu.

Seterusnya, kenyataan itu menambah, pengesahan permohonan melibatkan fasa kedua akan dibuka pada 10 Januari 2011 mulai jam 12 tengah hari dan berakhir pada 4 April 2011.
“Bagi permohonan fasa kedua, semua pemohon yang telah mendaftar bagi permohonan fasa pertama atau yang belum mendaftar, wajib mengemukakan permohonan dengan menggunakan Nombor Unik ID dan Nombor MyKad serta kata laluan yang boleh diperoleh di kaunter Bank Simpanan Nasional (BSN) atau ATM atau SMS Banking dengan harga RM10.60.



“Pemohon hanya dibenarkan mengemukakan satu permohonan dan tiga kali pengemaskinian sehingga tarikh tutup permohonan pada 4 April 2011,’’ kata kenyataan itu.
Dijangkakan 70 peratus daripada 467,766 calon SPM tahun ini akan mengemukakan permohonan sebelum tarikh tutup fasa pertama.

Maklumat lanjut mengenai senarai program dan senarai kursus ditawarkan, syarat am dan khas, dasar, prosedur permohonan, kriteria pemilihan pekeliling dan penganjuran Karnival Pengajian Tinggi Negara boleh diperoleh di laman web http://upu.mohe.gov.my.

0 comments:

JejaK...

Hosted by imgur.com

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP